onsdag 23. november 2011

Grøt av hel hirse

I dag er det grøt på menyen.
Grøt laget av hel hirse.
Hvorfor jeg lager grøt av hel hirse når man kan kjøpe ferdig mel har en veldig enkel grunn.
PRIS!
Jeg ble helt paff når jeg så forskjellen på at noen har knust den til mel og fant ut på stedet at det kan jeg fint klare selv.De vet hvor de kan ta seg betalt.Så vær obs når man er ute å handler for man kan spare en del med å gjøre litt selv. Aner jo ikke bedre så da starter vi med det også finner vi ut senere hvor mye enkler det sikkert er med ferdig mel.
Den tid den sorg.

Hvorfor hirse?
Dette fordi den første grøten burde innholde jern og hirse er jernrik.
Man kan også bruke andre former for mel, eks mel av havre og sammalt hvete.
Dette kommer jeg nok til å prøve senere så da får vi se hvordan det er.
  • Legg melet i vann i minst en time (over natten) før koking, så øker man tilgjengelighen av jernet.
Når man lager grøt av hel hirse så må den også skylles i først kaldt vann også varmt vann.
Dette fordi man ønsker å fjerne saponiner som er en slags såpestoff som finnes naturlig i hel hirse.
  • Kok så hirsen i vann til den blir mør, man vil se at hirsen "åpner" seg.
  • Kjør den i food processor for å få en finere konsistens. Jeg har brukt stavmixer.
  • Spe så med morsmelk eller morsmelkerstatning.

Lag en stor porsjon for denne holder seg 3-4 dager i kjøleskapet.Ikke bland i melk hvis du lager stor posjon, dette gjør du når du skal varme den.

Så for dere som mener at dette er for mye jobb at man heller kjøper noe ferdig boks i butikken:
Jeg må lage dette hver 3-4 dag og de andre dagene så er alt ferdig og jeg må bare varme den opp.Og jeg lager ikke dette hver gang for jeg har heller et par dager med feks svikse eller aprikos. Så man lager det ennå sjelnere. Jeg plerier ofte også å lage flere ting samtidig, eks aprikos så det er jo flere ting slik at det kan gå ennå sjelnere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar