fredag 18. november 2011

Aprikos

Hvem sa at gull må være i en viss farge? Nå for tiden er gull blitt til gul så det er jo ikke langt unna.
Det er jo så mangt man får i gule ting, men jeg kan anbefale aprikos til de små.
Dette er noe som er enkelt å lage, enten som en liten porsjon eller stor som man fryser.

Man kan fryse det i alt du måtte ha for hånden som tåler fryser og som gir porsjoner. Jeg ser at det er masse å få kjøpt i baby eller andre butikker, men anbefaler deg og kikke litt i skapene dine hjemme først.
Har man isbit ternings brett så er dette ypperlig.
Jeg selv fant ut at jeg hadde flere varianter av former i silikon, så kikk hva du har før du kjøper masse nytt. Da kan man heller ønske seg noe slikt til jul eller bursdag.

Fra 4 mnd

Hva trenger du til denne aprikos retten?

*Aprikoser u/stein (jeg har brukt eldorado posen i butikken)
*Vann
*Kjele
*Stavmikser eller gaffel

Legg aprikosene i kjelen og dekk med vann.
Kok opp og la det småkoke til aprikosene er møre. Etterfylle med vann om det blir for lite.
Ta ut aprikosenen og bruk stavmikser til den er som en grøt.Bruk gjerne litt av vannet for å få en fin konsistens.
Her kan man også bruke gaffel, men det tar litt tid.

FERDIG.

Så enkelt kan man gjøre det. Legg aprikos grøten i former og frys.
Legg gjerne de fryste aprikosene i en pose så kan man få brukt formen igjen til noe annet.
Holder ca 3 mnd i fryseren så skriv på dato.

Ta opp når det skal spises.
Kan fint brukes i grøten for å gi en god smak og få grøt fortere kjølig, eller alene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar