tirsdag 3. mai 2011

Bestemor og internett

Endelig kan jeg skryte av at jeg har startet og blitt ferdig med en ting.
Ikke det at jeg aldri blir det, men ofte når det kommer til litt store håndarbeid som MÅ bli ferdig innen en tid så har det en tendens til at det blir noe annet enn det var tenkt.
Det holdt på å skje på dette prosjektet, men overraskende så ble det slik jeg egentlig hadde tenkt meg det.
Flinke meg.
Så hva var prosjektet?

Jo, det var å hekle 2 stk bestemorstepper til de søte små som kommer.
Ja, det skulle vel ikke være noe problem tenker du.
Og det gjorde jeg og, helt til at jeg kom til den konklusjonen at jeg klare ikke å lese hekleoppskrifter. Jeg klarer vel egentlig ikke å hekle ennå. Så da ble det jo litt mer vanskelig for meg kan man jo si.
Men dro på biblioteket og lånte en bok der det sto opptil flere oppskrifter på bestemorsruter......problemet var at jeg ikke skjønte en meter av hva det sto der.

Denne oppskriften fant jeg på http://www.hekleogstrikkeoppskrifter.com/2007/12/05/oppskrift-pa-heklede-ruter-til-teppe-bestemorruter/
Materialer: Ullgarn i tre forskjellige farger som passer sammen.

Redskap: Heklenål som passer til garnet, stoppenål, saks.
Oppskrift: Lys rosa:
Første runde: Legg opp 5 luftmasker (lm.), ta sammen til en runding.
Lag 2 lm., deretter 2 staver (st.), 1 lm., videre 3 st.
Ny 1 lm. 3 st., videre 1 lm. og 3 staver.
Ta sammen til en ring med 1 kjedemaske (km.)
Neste runde:
Evt. Rosa farge: Begynn med å ta 1 fastmaske i et av hullene og deretter 2 lm. fortsett med 2 st. 1 lm. deretter 3 nye st. alt i samme hull. Dette er nå blitt et hjørne.
Det lages 4 hjørner på samme måte denne runden.
Ta sammen slik at omg. blir hel.
Klipp av denne fargen.
Neste runde:
Mørk rosa: Begynn med 3 lm. i et hull (f. eks. et hjørne) deretter 2 st. 1 lm. og 3 nye st. i samme hull. På denne runden må det være 3 st. mellom hvert hjørne slik at man kommer rundt. (se bilde)
Fortsett slik runden rundt, ta sammen slik at ruten blir hel.
Klipp av og ruten er ferdig.


Det må lages mange ruter å få et teppe.
Sammenhekling:
Legg 2 ruter på hverandre begge med retten mot hverandre. Hekle fastmasker gjennom begge rutene hele veien, slik sitter de sammen.
Eller du kan sy de sammen med nål og tråd.
Gjør likt på alle rutene til du får den størrelsen du ønsker på teppet.
Avslutning: Hekle en omg. krepsemasker. Krepsemasker er fastmasker heklet feil vei dvs. mot høyre.
Fest alle trådene godt til slutt evt. damp teppet lett

Jada, ikke en meter forsto jeg......hmmm hva gjør man da? Leter på det o store internettet.
Etter iherdig letting fant jeg endelig en side som var laget for meg, helt sikker.
Den innholdt både BILDER og VIDEO.
Sjekk ut: http://www.frumaela.com/2011/02/oppskrift-pa-bestemorruter.html

Tusen takk .
Og for å avslutte skal dere få se det ferdige produktet.
Yes, jeg klarte det.

3 kommentarer:

  1. Så flotte tepper du har hekla Laila! :) Begynner å nærme seg at de søte små kommer nå! :)Klem fra Gry

    SvarSlett
  2. Kjempeimponert!!!
    Jeg begynte på tepper til begge to men ble ikke ferdig med noen av de og du har fått ferdig 2 på en gang!!! Utrolig!!
    Flinka! Nå kan de bare komme :)

    Hilsen Helene

    SvarSlett
  3. Det er aldri for sent å avslutte et prosjekt, selvom den som egentlig skulle ha den nå er fravokst.......

    SvarSlett