søndag 11. mars 2012

Sukkerfri og 1 kcal

Nå må jeg bare å få ut litt frustrasjon.
Saken er enkel, reklame.
"Hvilken reklame?", tenker du. Her har man jo en hel haug og ta av og dette blir nok ikke det siste innlegget med tanke på hva som blir laget nå om dagen.
I dag skal jeg prate litt om reklamen: SUN LIGHT!

Ja, hva er så galt med denne reklamen?
Nei, den er vel ikke den verste. De har fått med seg det de trenger og man skjønner poenget dems.
Saft er godt og en fin tørstedrikk.Sukkerfri og den kommer i mange smaker og den er sunn. Den siste vet jeg nå ikke helt,men men.

Nei, det som plager meg mest med denne reklamen er to ting.
*Sukkerfri.
*Inneholder 1 kcal.

Sukkerfri....
Dette er jo det nye. Alt skal være uten sukker nå for tiden. For sukker er blitt den nye fienden vår. Det er en evig kamp å holde seg unna dette farlige stoffet.
Jeg personlig er vel ikke så enig i alt dette.
For når man smaker på alt dette sukkerfrie blir jeg stadig overrasket over hvor søtt disse tingene smaker.
Og det skal jo ikke smake søtt når det egentlig er sukkerfritt, eller?
Grunnen til denne smaken er jo helt enkel, man putter i jo bare i noe annet som ikke heter sukker, men som smaker noe i nærheten. Søtningsstoffer....
For meg er vel dette egentlig verre enn sukker, da sukker er naturlig mens søtningsstoffer ikke er naturlig.
Så man kan jo begynner å tenke litt mer på hva som er sunt og ikke sunt. For mye sukker er ikke bra, men er det bra med søtningsstoff? Hmmmmm....
Jeg selv har smakt på fun light, denne nye flotte smaken med jordbær og rabarbra.
Helt ærlig kjente jeg verken smaken av jordbær eller rabarbra. Jeg kjente smaken av søtningstoffet, den la seg som en hinne i hele munnen min og gjorde at jeg ble mer tørst.
Hvis jeg drikker noe er det ikke for å bli mere tørst, men for å slukke tørsten....
Så jeg ble ikke imponert, men jeg skal jo si meg enig om at det er jo flott at de har fått det til. For hva er vel bedre at man selger noe som virker mot sin mening? Genialt, den selger jo seg selv. Man drikker masse mer enn man egentlig trenger for man blir mer tørst av å drikke den.

1 kcal....
Hva er en kalori?
I følge wikipedia:
 
Kalori er en enhet for måling av energi med symbol cal. Navnet kommer fra latin calere (å være varm). Vanligvis oppgis mengden kalorier i kilokalorier (kcal) på matvareetiketter. I dagligtale er det vanlig å lese kcal som «kalorier». Men i virkeligheten blir dette like feilaktig som å lese km som meter, siden 1 kcal = 1000 ganger energimengden i 1 cal.
Kalori er ikke en SI-enhet, og er i ferd med å fases ut til fordel for SI-enheten Joule.

Definisjon

En kalori er den energimengde som skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én Kelvin, ved et trykk på én atmosfære. Mengden varme som trengs er avhengig av vannets initielle temperatur, noe som resulterer i flere forskjellige definisjoner av kalori, hver av dem tilsvarende en noe forskjellig energimengde. Den mest brukte definisjonen er at en kalori tilsvarer 4,1868 Joule.Kalori brukes særlig, av historiske årsaker, til angivelse av energi i matvarer. I forbindelse med mat benytter man som oftest kilokalorier (symbol kcal).En 250 grams pose potetchips inneholder typisk ca. 1 350000 cal, dvs. 1350 kcal. Dette er nok energi til å øke temperaturen på 13,5 liter vann fra 0 til 100 grader Celsius

Jeg kan ikke si at jeg forsto alt dette, men jeg mener at jeg forsto at man kan vel ikke bare skrive at det bare er 1 kcal også er dette positivt.
Jeg finner det morsomt å tenke på hvor i flasken denne ene kcal er. På toppen?Bunn?Midt i?Eller er den i hele og er det mulig?
For hvem er da så heldig eller uheldig å få i seg denne kcal. Det er jo nesten enklere å vinne i lotto da enn å få i seg denne "tingen".
Det skal jo ikke mer til at man heller ut litt så er den borte og det var til ingen nytte at den var med i flasken.
Så er du så heldig eller uheldig å få den i deg så kan du jo tenke på at det er jo egentlig ikke så farlig. Hopp og ned noen ganger så er den sikkert borte igjen.

Nei, jeg forstår at reklame skal selge sitt merke og det klager de, men noen ganger må jeg si at jeg blir litt oppgitt.
Men jeg liker jo reklame, liker at de setter igang en tanke i folk, enten den positiv eller negativ.
Bare man klarer å se hva som er viktig og hva som er uviktig....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar