fredag 9. desember 2011

Grøt av sammalt hvete

Da er det ny grøt på menyen.
Jeg syns vel smaken på bygg grøten ikke var noe særlig, så da er det vanskelig å være positiv når grimasene tilsier at man ikke liker det.
Men jeg gir meg ikke så da får man prøve noe annet.
Kikket i skapet og der hadde jeg sammalt hvete fin.

Fremgangsmåten er lik som bygg grøt.

ca 2 ss sammalt hvete
ca 1 dl vann

Bland mel og vann og la blandingen stå til bløttlegging i en time eller mer.
Dette for å øke tilgjengeligheten av jernet.

Kok forsiktig opp under omrøring, og kok på svak varme i 5 til 10 min.
Tilsett evnt mer vann etter behov.
Kok grøten tykk og avkjøl den til ca 40 grader.
Tilsett morsmelk eller morsmelkerstatning til passende konsistens.

Her kan man servere den slik som den er eller man kan tilsette smaker.
Feks svisker eller aprikos.Her er det bare å la fantasien herje.

Det jeg fant ut er at denne smaker forskjellig om den er varm eller kald.Helt klart best varm.
Og jentene syns denne er godt.
Tok litt avokado i og jentene likte dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar