tirsdag 4. september 2012

Havrekjeks med eple og kanel

Det er vel på tide og få lagt ut en liten gobit igjen.

Jeg syns personlig det er alt for mye kjeks til små barn som er stappet med sukker og alt det de små egentlig ikke trenger.
De vil få i seg nok sukker og diverse når de blir store nok, så da tenker jeg at så lenge jeg har litt og si kan jeg prøve med litt av den bedre varianten.
Da jeg kom over denne oppskriften på havrekjeks måtte jeg jo prøve og de har falt i smak hos de små her hjemme.

Lykke til:

100 gr smør uten salt
1 dl yoghurt naturell el en annen TYKK type
2,5 dl eplejuice
0,5 ts kanel
1,5 dl havregryn
1,5 dl havrekli
2 dl hv.mel
4 ss sesamfrø
1 krm salt
2 ts bakepulver

Eplejuicen helles i en kjele og kokes på høy varme til den er redusert til omtrent 0,5 dl.
(Hell over et målebeger og sjekk)

Bruk en tykk yoghurt og bland sammen med kanel og eplejuicen.
Hell dette over havregryn og havrekli og latt svelle i et par minutter.

Hell over hv.mel, sesamfrø, salt og bakepulver.
Smelt smør og bland til du får en klissete deig.

Ha over en smurt stekeplate og kjevle (eller bruke hendene) til en firkant.
Skjær ut biter med et pizzahjul.

Stekes på varmluft 175 grader i ca 25 min.

Tips:Om kanten begynner å bli mørk, så ta å legg de bitene mer i midten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar