onsdag 18. april 2012

Hjemmelaget grøtpulver

Må vel bare få lagt ut denne her.
Jeg er så fornøyd og jentene virker som de også liker dette, de gaper og koser seg.
Det jeg liker med å lage mitt eget grøtpulver er at jeg vet hva jeg har byttet i det og da vet jeg også hva de får.

Oppskriften er hentet herfra.

Hører at prisen har økt på vanlig grøtpulver så det er jo også en grunn til å lage selv,billigere.
Og det er enkelt.
Du lager brød som du tørker og lager til pulver, ikke mere hokkus pokkus.

Du trenger for å lage 2-3 brød:

2 dl havregryn
3 dl hirseflak
3 dl byggmel
3 dl sammalt hvete
11 dl siktet hvetemel
1 pk tørrgjær
1l vann
3 ss maltekstrakt
1 liten ts salt
3 ss rapsolje
 
  • Bland alt det tørre minus 1-2 dl hvetemel.
  • Ha maltekstrakten i vannet og bland i det tørre.
  • Dette blir en våt deig. Tilsett litt mer mel til du får en passe vår deig.
  • Tilsett oljen og elt deigen et par minutter.
  • Forheves i 45 min.
  • Ta deigen i brødformer, gir 2-3 former.
  • Etterhev i 45 min til.
  • Stekes i 180 grader, nederst i ovenen i ca 1 time
  • Avkjøl brødet.
  • Skjær brødskiver.
  • Tørk skivenen i ovnen, 100 grader i ca 1-2 timer.
  • Knus skivenen til pulver.
Dette er også et godt brød å spise til deg og barna.
     

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar